Ryggmärgsvätska.

En nätpolare har nu vart och lämnat ryggmärgsvätska. Fick en fin liten beskrivning på hur det gick till. Är ju en del pengar med det där med nålen låter lite sådär.


"Det var för att studera ryggmärgsvätska hos friska personer. Lite pappersifyllande och sen fick jag sätta mig på kanten av en säng och fötterna på en pall. En kudde i knäet och så böja ryggen framåt. Först lades lokalbedövning som under några sekunder spände som fan i ryggslutet och sen fördes en lååång nål in mellan två kotor och in i ryggmärgskanalen under ryggmärgens slut. Det sticket kändes inte alls. Däremot ilade det till i vänsterfoten en gång och sen kändes inget. Tappningen tog 5-10 minuter och det tappades 12 ml. Lite, lite huvudvärk i en halv minut och sen släppte det. Vätskan sades återbildas på cirka 30 minuter. Sedan fick jag lämna lite blodprover (totalt 20 ml) och mäta längd, vikt, blodtryck (120/75) och buk-, höftmått och sen bjöd de på frukost. Ta-daa och cirka 3000 kronor rikare gick jag därifrån. Lite spänd i ryggen av bedövning men annars inget."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0