Vargjakten.

Snart är den årliga jakten på varg igång igen och hur den bedrivs i Sverige är nästan pinsamt. Istället för att ta in kunnigt folk som gör detta och skjuter av så många vargar som "behövs"(?), så får i stort sett vilken jägare som helst med licens vara med och skjuta. Förra året var det totalt 12.000 jägare i jakten på 27 vargar och redan efter första dagen hade det skjutits fler vargar i Dalarna än vad som va tillåtet. Totalt skjöts 22 vargar första dygnet ganska okontrollerat.

Det va ju inte mer än två veckor sen som en jägare råkade skjuta ihjäl en skidåkare och strax efteråt så skjöt en annan jägare in en kula i ett hus av misstag som nästan träffade en pojke. Dessa jägare ska vi ha ut i skogen som ska skjuta varg och det skulle inte förvåna mig om det skjuter ihjäl en och annan hund för att det "såg ut som en varg".

Ne, ska man nu bedriva jakt på varg så se för fan till att det är vettigt folk som gör det, som har koll med varann så inte för många vargar skjuts. Jakten är ju till för att förhindra inavel men för att klara det så bör man ha ganska bra koll på Vilka vargar man skjuter och inte bara knäppa några st. Jag är glad att jag inte jobbar på länsstyrelsen som måste ta emot samtal från jägarna om hur det går och meddela det till alla andra jägare (som uppenbarligen inte fungerar eftersom det skjuts för många).

Nu ska jag försöka piggna till och få i mig lite frukost och plugga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0