Plupp takes over

Maha, eftersom jag redan fick en fin liten introduktion med starka bilder och dyl så behöver ju inte jag varna folk ^^

 

Anyhow, vi hade en väldigt rolig biologilektion imorse vilket inte hör till det vanliga. Och om jag ska ta hela historien från början så sa jag till Oscar att jag skulle sitta och fundera ut vad jag skulle skriva under biologilektionen om det nu inte var så att vi skulle dissekera, vilket gav mig finfina idén om att jag kan berätta om den utförligt istället.

 

Dagen började alltså med att komma in i en biologisal där det ligger en massa grishjärtan á la detta

Ser lite ut som en val på denna bilden

 

Och efter en kort introduktion så får vi vårt hjärta och eftersom varken Bun eller Världens Sämsta Människa (aka Caj) ville skära i hjärtat blev jag utsedd till cuttare. Så glatt på med handskar, sådana som tandläkare har så man fick tandläkarvibbar, och fram med skalpellen.

Efter några små tag med skalpellen och saxen såg hjärtat ut såhär istället

 

När vi hade dissekerat lite så skulle vår lärare visa oss hjärtslaget och blåsa upp lungorna på det, vilket var ganska roligt.

Sen skar han upp en njure vilket var lite mindre roligt eftersom det började stinka (mer än det nu gjorde med hjärtat vilket luktade ganska illa det med).

Och för er som nu inte är naturare och vet vad ett hjärtslag är så får ni en fin bild på det också :D

Här ser vi tungan längst till höger och en bit av luftstrupen och matstrupen, till vänster har vi lever, gallblåsa, diafragma och njurar. Under till finns även lungorna. Slangen längst till vänster använde läraren för att blåsa upp lungorna

 

På lektionen efter biologin får jag dessutom ett sms av en kompis som undrade om det var någon i vår klass som hade svimmat vilket jag inte trodde. Men tydligen så gjorde en kille det utan att jag märkte det och sånt är ju alltid lika skoj. Är ju inte alla som är lika morbida som jag och bara njuter av att skära i hjärtan :P

 

Dock så får jag ju faktiskt säga att det var betydligt roligare att dissekera gristestiklar. Det luktade lite värre, men vem har inte funderat på hur en sådan ser ut inuti?! De är väldigt tråkiga iofs, men alla killar kan ju skatta sig lyckliga över att de inte är grisar för inte nog med att de har en väldigt stor lever så är testiklarna jäkligt stora de med… och väger säkert runt ett kilo st, om inte ännu mer.

Och det är ju inte alla heller som kan skryta med att de fått en död gris att komma ^^

 

Eftersom nu Oscar redan kommit med dagens citat så får jag komma med ett motto som blev högst aktuellt när några i klassen föredrog att ha ett prov imorgon istället för att ha det på fredag: Gör inte idag det du kan skjuta upp till morgondagen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0