Hjälte eller bara vardaglig?

Antar att jag kommer få massa skit för detta men jag har alltid sagt vad jag tycker och tänker och det står jag fast vid.


Jag tror ingen av er, om ni läser Aftonhoran tex, har missat lille Jordan 13 år som offrade sitt liv för att rädda sin lillebror. Han är hyllad som hjälte över hela världen nu för hans "insatts". Han ska tydligen stått på ett biltak tillsammans med delar av sin familj och när folk kom till undsättning vad han dem att ta hans lillebror först och för detta är han alltså en hjälte. Det kanske bara är jag men för mig är en sån sak en självklarhet och vet inte om jag klassar en sådan person som hjälte. Hade han vart en vanlig människa om han begärt att de skulle rädda honom före sin lillebror?

Jag tror, och hoppas, att större delen av av jordens befolkning hade gjort samma sak i Jordans läge faktiskt, något annat vore galet själviskt. Är man en hjälte för att man gjort något som vem som helst hade gjort? Något som är rent folkvett om man har ett lillasyskon? Visst är det väldigt fint och ädelt gjort av honom men att det ska klassas som ett hjätedåd...nae.

Artikeln.


Dagens Citat:

"Varje hjälte blir till slut långtråkig"

Kommentarer
Postat av: seb

vardaglig. Det äldre syskon som inte skulle offra sitt liv för sitt yngre syskon borde skjuta sig själv för att slippa eventuella samvetskval längre fram i livet.



men sen måste ju ab/judemedian skriva om något också.

2011-01-14 @ 00:01:55
Postat av: Plupp

Yay, jag behöver inte rädda någon annan :D

2011-01-16 @ 01:04:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0